1. خانه
  2. آموزش حسابداری
  3. محاسبۀ بهای تمام شدۀ کالای فروش رفته به روش میانگین موزون

محاسبۀ بهای تمام شدۀ کالای فروش رفته به روش میانگین موزون

4.1/5 - (44 امتیاز)

روش میانگین موزون

هنگام استفاده از روش میانگین موزون با فرض استفاده از روش ثبت دائمی موجودی کالا، باید در هر مرحله که کالائی خریداری می شود، میانگین موزون مجدداً محاسبه شود.( قیمت میانگین موزون جدیدی محاسبه شود.)

پس از انجام خریدمرحلۀ اول، شرکت مهتاب ۳۰۰ واحد کالا در اختیار دارد که ۱۰۰ واحد آن با قیمت هر کیلو ۱۰۰۰ ریال و ۲۰۰ واحد آن به قیمت هر کیلو ۱,۱۵۰ ریال خریداری شده است.

لذا بهای تمام شده ی این ۳۰۰ واحد برابر ۳۳۰,۰۰۰ ریال است، که اگر آن را بر۳۰۰ واحد تقسیم کنید، میانگین موزون بهای تمام شده هر واحد ۱,۱۰۰ ریال می شود:

با توجه به اینکه فروش مرحله اول در تاریخ  ۱۳۸۹/۴/۱۴ ، یعنی پس از خرید مرحلۀ اول انجام شده است، میانگین موزون بهای تمام شده یک کیلو کالای فروش رفته در مرحله اول : ۱,۱۰۰ ریال و که کل آن برابر ۲۴۲,۰۰۰ ریال ( ۲۴۲،۰۰۰=۱،۱۰۰×۲۲۰) است.

پس از انجام فروش مرحلۀ اول، ۸۰ کیلو کالا باقی می ماند که میانگین موزون بهای تمام شدۀ یک کیلوی آن ۱,۱۰۰ ریالاست. با انجام خرید مرحله دوم به قیمت هر کیلو ۱,۲۰۰ ریال، مجدداً باید میانگین موزون بهای تمام شدۀ یک واحد کالا به صورت زیر محاسبه شود:

پس میانگین موزون بهای تمام شدۀ یک کیلو کالای فروش رفته در مرحله دوم ۱۱۸۰ ریال و کل آن برابر ۲۹۵,۰۰۰ ریال (۲۹۵،۰۰۰=۱،۱۸۰×۲۵۰) است.

بنابراین، کل بهای تمام شدۀ کالای فروش رفته در شرکت مهتاب طی سال ۱۳۸۹ با استفاده از روش میانگین موزون مبلغ ۵۳۷،۰۰۰ یال است

۲۴۲٫۰۰۰+ ۲۹۵٫۰۰۰ = ۵۳۷٫۰۰۰

یادآوری میشود در صورت استفاده از روش میانگین موزون با روش ثبت دائمی موجودیها، به روش مذکور « روش میانگین موزون متحرک» یا سیار نیز گفته می شود. زیرا، با هر خرید، میانگین تغییر می یابد.

گفتنی است کلیه عملیات محاسبۀ بهای تمام شدۀ کالای فروش رفته به روش میانگین موزون توسط سیستم های حسابداری و مالی به صورت خودکار انجام می پذیرد.

در سیستم حسابداری سانیران انواع روش های قیمت گذاری اعم از فایفو ، میانگین موزون و شناسائی مختص اقلام سرمایه ای توسط سیستم انجام می پذیرد.

جهت مشاوره و استفاده رایگان از نرم افزار با ما در تماس باشید:  ۵۳۸۶۳ – ۰۲۱

نرم افزار حسابداری چگونه به رشد کسب و کارها کمک میکند؟

آموزش گام به گام سیستم حسابداری سانیران

درباره نرم افزار مالی بیشتر بدانید؟

 

برچسب ها
به دنبال نرم افزار حسابداری و مالی هستید؟

نرم افزار یکپارچه سانیران با قابلیت های بی نظیر بهترین انتخاب را به شما می دهد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دانلود رایگان

نرم افزار حسابداری

به این مطلب امتیاز دهید
4.1/5 - (44 امتیاز)
این مطلب را به اشتراک بگذارید
فهرست