نرم افزار حسابداری

نرم افزار جامع حسابداری چیست؟

۲۰ دیدگاه
لیست عناوین مقاله نمایش

نرم افزار جامع حسابداری

نرم افزار جامع حسابداری چیست؟

همانطور که از اسم این نرم افزار برمی آید، نرم افزار حسابداری جامع از دسته نرم افزار‌های مالی می‌باشد که به منظور صرفه‌جویی در زمان و انرژی نیروی انسانی‌ طراحی شده و تقریبا تمامی مؤسسات امور مالی و حسابداری خود را به این دسته نرم افزار‌ها سپرده‌اند.
نرم افزار جامع حسابداری قابلیت‌های زیادی دارد و برای انجام محاسبات و گزارش دهی‌ به بهترین شکل طراحی شده و تبدیل به یکی‌ از کلیدی‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار‌های کاربران شده است.
نرم افزار مالی جامع قابلیت‌هایی‌ چون تعریف گروه کّل تفضیل و معین دارد که تمامی امور مالی و حسابداری مربوط به این دسته‌ها را به صورت دقیق و جز به جز، ثبت و سند گذاری می کند.
همچنین تمامی محاسبات مالی و ثبت حساب‌های بانکی‌ و انجام امور مالی مربوط به شرکت‌ها و اداره استفاده کننده را به صورت دقیق و جز به جز انجام داده و ثبت و بایگانی می‌کند.

به دنبال نرم افزار رایگان حسابداری میگردید؟

دانلود نسخه رایگان نرم افزار جامع حسابداری سانیران

نرم افزار مالی

کاربردهای متنوع نرم افزار جامع حسابداری چیست؟

هر نرم افزار جامع حسابداری دارای ماژول های مختلفی است که تعیین کننده کارایی آن نرم افزار می باشد. برخی از کاربردهای نرم افزار حسابداری به شرح زیر میباشد:

  1. کنترل انبار و دارایی ها
  2. کنترل حجم فروش محصولات
  3. کنترل حساب های بانکی و صندوق ها
  4. مدیریت حقوق و دستمزد پرسنل
  5. ثبت، نگهداری و محاسبه استهلاک اموال و دارایی ها
  6. کنترل مخارج و هزینه های پیمانکاری
  7. کنترل بودجه و ارائه گزارشات انحراف از بودجه
  8. تدارکات خرید و زنجیره تامین
  9. ثبت و کنترل دقیق اقلام خریداری شده از خارج از کشور

ماژول دارائی های ثابت

با امکان ثبت ، نگهداری و محاسبه استهلاک به روش های متداول

ماژول انبار و مدیریت کالا

با قابلیت ورود اطلاعات تعدادی و ریالی و …

ماژول فروش و بازرگانی

با قابلیت استفاده از پورسانت و سایر عوامل فروش و …

ماژول دریافت و پرداخت

با امکانات فراوان و مدیرت کلیه اسناد اعم از چک ، وجه نقد و …

ماژول حقوق و دستمزد

با قابلیت پارامتریکی عوامل حقوقی بصورت کاملا منعطف

ماژول پیش بینی و بودجه

با امکان کنترل بودجه و ارائه گزارشات انحراف از بودجه

ماژول تدارکات خرید

با قابلیت ارتباط مستقیم با سیستم های انبار و کالا و دارائی ثابت

ماژول سفارشات خارجی

با قابلیت ثبت و کنترل دقیق اقلام خریداری شده از خارج از کشور

ماژول داشبورد مدیریت

با قابلیت گزارش دهی تحت وب بصورت نموداری و گرافیکی

  • کنترل انبار و دارایی ها

از کاربرد های اصلی نرم افزار جامع حسابداری داشتن ماژول انبار داری، کنترل و نظارت بر آن است. با استفاده از این ماژول شخص استفاده کننده در قالب انباردار میتواند بر کل کالا های موجود در انبار اشراف کامل داشته باشد.

موجودی مواد و کالا بخش عمده‌ای از دارایی‌های بسیاری از سازمان‌ها را تشکیل می‌دهد.
استاندارد حسابداری شماره ۸ که با عنوان حسابداری موجودی مواد و کالا شناخته شده است، بیانگر نحوه ارزشیابی و انعکاس موجودی مواد و کالا در صورت‌های مالی است.

  • کنترل حجم فروش محصولات

سیستم فروش با فراهم کردن اطلاعات لازم درباره محصولات و حجم و وضعیت فروش آنها از جمله مقایسه‌ی میزان فروش در دوره‌های مختلف، به مدیران کمک می‌کند با توجه به حجم سفارشات دریافتی در مورد ادامه فعالیت بر روی محصولات تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند.

ماژول فروش با ایجاد امکان مدیریت گردش کار انواع اسناد مرتبط با فرآیندهای فروش و در نتیجه ارجاع کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کاربر مربوطه، ضمن آسان‌سازی در امور سازمانی و کاهش هزینه ها، زمان پاسخگویی به درخواست مشتریان را نیز کاهش می‌دهد.

  • کنترل حساب های بانکی و صندوق‌ها

در نرم افزار جامع حسابداری این قابلیت وجود دارد، که حساب‌های بانکی مورد استفاده‌ی شرکت یا دسته چک‌های مربوطه را تعریف و بر آنها مدیریت کرد. همچنین با تعریف صندوق می‌توان بر دارایی‌های مالی و خزانه‌ شرکت کنترل و مدیریت کرد.

  • مدیریت حقوق و دستمزد پرسنل

با توجه به پیچیدگی‌ها و تنوع موجود در محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت و قوانین مدیریت خدمات کشوری، دقت در انجام محاسبات، پرداخت به موقع حقوق کارکنان و پاسخ‌دهی مناسب به سازمان‌های قانونی مرتبط با حقوق و دستمزد دارای اهمیت بسیار زیادی است.
ماژول حقوق و دستمزد نرم افزار جامع حسابداری به صورت انعطاف‌پذیر با ساده‌سازی و دقت بخشی به فرایند پرداخت حقوق و دستمزد و به صورت یکپارچه با سایر سیستم‌های متمرکز شرکت، تسهیلات کارآمدی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

  • ثبت، نگهداری و محاسبه استهلاک  اموال و دارایی ها

با استفاده از ماژول دارائی های ثابت، ضمن مدیریت متمرکز دارایی‌های متنوع، می‌توان یکپارچگی اطلاعات، انعطاف‌پذیری در کنترل ورود و خروج دارایی‌های متنوع، محاسبه استهلاک دارایی‌ها به صورت خودکار و سهولت در کاربری را تجربه کرد.

با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به دارایی‌های خریداری شده در سازمان‌ها و همچنین نظارت صحیح بر وضعیت این‌گونه دارایی‌ها به منظور جایگزینی به موقع، کسب اطمینان از پوشش بیمه‌ای مناسب،کنترل نقل و انتقال، محاسبه استهلاک و ….. در یک بانک اطلاعاتی متمرکز، ضمن پردازش و داده‌کاوی این اطلاعات، می‌توان کنترل قدرتمندی بر روی وضعیت دارایی‌های موجود در سازمان و روند سرمایه گذاری در این حوزه داشت.

  • کنترل مخارج و هزینه های پیمانکاری

کلیه فرآیند های مرتبط با شرکت های پیمانکاری اعم از ثبت قراردادها، تهیه و کنترل ورود و خروج مصالح، محاسبه حقوق و دستمزد خدمات ارائه شده، تعیین استهلاک ماشین آلات و نهایتا محاسبه قیمت تمام شده در سطوح WBS توسط ماژول پیمانکاری و کنترل قراردادها امکان پذیر می باشد.

  • کنترل بودجه و ارائه گزارشات انحراف از بودجه

سیستم کنترل بودجه به عنوان زیر سیستمی از مجموعه سیستم حسابداری مالی و یکپارچه وظیفه کنترل دقیق بودجه تعریف شده را به عهده دارد.
در این زیر سیستم امکان تعریف سرفصلهای بودجه جهت کنترل و جلوگیری از انحرافات وجود داشته و هنگام ثبت اسناد مالی از کلیه زیر سیستم ها مانند انبار ، خزانه داری ، حقوق ، اموال و …. به صورت خودکار از ثبت سندهای خارج از طیف تعریف شده برای بودجه، جلوگیری می نماید و همچنین گزارشات مختلفی را در این حوزه ارائه خواهد نمود.

  • تدارکات خرید و زنجیره تامین

در نرم افزار جامع حسابداری، ماژول خرید و تدارکات از جمله اصلی ترین سیستم هایی است که پاسخگوی مدیریت در ارتباط با دریافت و جمع‌آوری درخواست ها و نیازهای اعلام شده و همچنین پیگیری مراحل مختلف تأمین و تحویل اقلام است.

  • ثبت و کنترل دقیق اقلام خریداری شده از خارج از کشور

امروزه، استفاده از سیستم سفارشات خارجی به صورت یکپارچه با سیستم‌های انبار، برنامه‌ریزی احتیاجات مواد و حسابداری کار ثبت و پردازش اطلاعات فرایندهای خرید و تامین موجودی سازمان شما از خارج از کشور را انجام داده و با اتوماسیون فرایندهای کلیدی کسب و کارتان، بهره وری سازمان را افزایش می‌دهد.
همچنین انجام بخش عمده‌ی کار عملیاتی توسط سیستم، منجر به کاهش خطا و به‌کارگیری صحیح توانمندی‌های نیروی انسانی می‌شود.

  • تهیه‌ گزارش بصورت نموداری و گرافیکی

نرم افزار جامع حسابداری ، با داشتن ابزار قدرتمند گزارش ساز این قابلیت را دارد که نیاز‌های اطلاعاتی استفاده کنندگان صورت های مالی را رفع کند.

از مهم ترین بخش‌های اداری هر شرکت یا واحد تجاری، حسابداری می‌باشد.
به عبارتی دیگر؛ حسابداری، نقش حیاتی در حوزه امور مالی و نبض اقتصادی شرکت دارد و کنترل دقیق و یکپارچه این امور مالی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
امروزه؛  اداره و کنترل این امور توسط تکنولوژی به سهولت امکان پذیر شده است.

امکانات و قابلیت های مختلف نرم افزار جامع حسابداری

در ادامه قابلیت های مختلف یک نرم افزار جامع حسابداری را مورد بررسی قرار میدهیم. توجه داشته باشید که این قابلیت ها جزئی از ساختار کلی یک نرم افزار جامع می باشند و وجود آن ها کاملا ضروری است.

امکانات اولیه نرم افزار جامع حسابداری

  • امکان معرفی و اصلاح دوره‎های مالی با تعیین محدوده های زمانی
  • امکان تعریف تعداد بی نهایت شعبه با تنظیمات مربوطه
  • امکان الصاق هر نوع فایل به رکوردهای سند ها
  • امکان ارسال گزارش با فرمت اکسل و فایل متنی و Pdf و word
  • امکان دریافت از اکسل و فایلها با فرمت Excel , Text
  • امکان گزارش دهی در سطح شعب و تجمیعی
  • امکان دریافت کدینگ و اسناد حسابداری از سایر سیستم ها
  • امکان ساخت و طراحی انواع گزارشات با گزارش ساز قوی
  • امکان ارتباط شبکه ای به صورت داخلی یا بستر اینترنت
  • امکان استفاده تعداد نامحدود کاربر از سیستم

در هنگام خرید نرم افزار جامع حسابداری به چه نکاتی توجه کنیم؟

معمولا شرکتها برای انتخاب نرم افزار جامع حسابداری همیشه با سوالاتی روبرو هستند، از جمله اینکه چه نوع نرم افزاری را از چه شرکتی با چه قیمتی و….  تهیه نمایند.
در جواب این سوال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در ابتدا کارشناس تهیه نرم افزار باید هدف از تهیه نرم افزار را دانسته و آن را در قالب چارت و یا گزارشی تحت عنوان  ” فرایند  کاری شرکت یا فرآیند کسب و کار شرکت” تهیه نماید تا در هنگام خرید نرم افزار موارد و اهداف خود را به صمع و نظر فروشنده رسانده و تائیدیه وی را نیز احراز نماید.
  • موارد مربوط به پشتیبانی و استقرار نرم افزار است که فروشنده نرم افزار، می بایست سازکار و پتانسیل راه اندازی و پشتیبانی  نرم افزار را در اختیار داشته باشد.
  • یکی دیگر از موارد قابل توجه می توان به بروز بودن تکنولوژی تولید نرم افزار اشاره نمود که حتما می بایست با متد روز نوشته شده باشد تا در کاربری با سایر نرم افزارهای جانبی مانند Office و PDF و نیز بهره گیری از اجزای سخت افزاری  دچار مشکل نگردد.
  • در انتها، قیمت نرم افزار، پشتیبانی و بروزآوری آن میبایست که متناسب با فرایند و امکانات موجود میبایست قیمت مناسب و معقوبی را داشته باشد.

نرم افزار نسخه حسابداری جامع سانیران

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

۲۰ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دانلود رایگان

نرم افزار حسابداری

به این مطلب امتیاز دهید
4.7/5 - (127 امتیاز)
این مطلب را به اشتراک بگذارید
فهرست