نرم افزار تولید (نرم افزار بهای تمام شده) چیست و چه مزایایی دارد؟

بدون دیدگاه
لیست عناوین مقاله نمایش

معرفی نرم افزار تولید (نرم افزار بهای تمام شده)

تقریبا در تمامی سازمان ها مدیران جهت مقاصد برنامه ریزی و نیز نظارت و کنترل بر عملیات سازمان، به گزارشات حسابداری بهای تمام شده احتیاج خواهند داشت.
یک نرم افزار بهای تمام شده براساس ثبت عملیات واقعی تولید، قادر به پردازش اطلاعات خواهد بود.
نرم افزار بهای تمام شده در شرکت‌های تولیدی و صنعتی که محصولات آن ها به‌صورت مرحله‌ای، سفارش کار یا محصولات فرعی (روش برگشتی) تولید شده کاربردی می باشد.
نرم افزار بهای تمام شده با نام های دیگری همچون نرم افزار تولید، نرم افزار قیمت تمام شده و … نیز یاد می شود.
یک نرم افزار تولید در کنار محاسبه بهای تمام شده محصولات امکان محاسبه و گزارش بهای تمام شده کالاهای نیم‌ساخته را نیز به‌تفکیک مواد، دستمزد و سربار در پایان هر ماه‌ را نیز فراهم خواهد نمود.

گزارشات نرم افزار بهای تمام شده کاملا مطابق با گزارشاتی که از سایر نرم افزار ها مانند نرم افزار حسابداری، نرم افزار فروش ، نرم افزار انبارداری ، نرم افزار حقوق و دستمزد و … ایجاد میشود، بوده و هیچ مغایرتی با آن ها نخواهند داشت.
ارائه این گزارشات ماهانه و سالانه و با توجه به روش دایمی ثبت موجودی ها انجام خواهد شد.

نرم افزار تولید

مهم ترین امکانات یک نرم افزار تولید (نرم افزار بهای تمام شده) چیست؟

در زیر به برخی از مهم ترین امکانات یک نرم افزار تولید اشاره خواهیم کرد:

  • امکان جمع آوری، انباشت، و تخصیص هزینه ها طبق دو روش هزینه یابی سفارش کار و هزینه یابی مرحله ای براساس نوع فعالیت سازمان
  • هزینه یابی طبق اطلاعات واقعی یا استاندارد
  • برخورداری از رویکرد جذب هزینه ها به شیوه های هزینه یابی جذفی و هزینه یابی متغیر
  • تعیین و تحلیل انحرافات از استاندارد و تجزیه آن به روش های دو انحرافی یعنی انحراف نرخ و انحراف کارایی، سه انحرافی یعنی انحراف بودجه ، انحراف کارایی و انحراف حجم و چهار انحرافی
  • امکان معرفی دوره های محاسباتی متنوع طی یک سال مالی
  • تقسیم مراکز تولیدی به ایستگاه های کاری گوناگون توسط نرم افزار تولید
  • امکان ارزیابی قیمت تمام شده کالای خرید خدمات تولیدی
  • امکان ارزیابی قیمت تمام شده کالای فروش خدمات تولیدی
  • امکان ارزیابی قیمت تمام شده یک محصول یا کالا با انواع فرمول ها
  • پیش بینی قیمت تمام شده یک محصول یا کالا طبق مبانی استاندارد
  • ارزیابی قیمت تمام شده یک محصول نیمه ساخته یا محصول در یک ایستگاه کاری
  • امکان مشخص نمودن میزان درصد عوامل هزینه مراکز تولیدی به هر ایستگاه کاری توسط نرم افزار تولید
  • توزیع هزینه های مراکز خدماتی
  • گزارش گیری نقطه سر به سر تولید محصولات و ارزیابی حاشیه فروش
  • ارزیابی هزینه ها و قیمت تمام شده در دوره های گوناگون توسط نرم افزار تولید
  • پیش بینی قیمت تمام شده
  • گزارش گیری از قیمت تمام شده محصولات به تفکیک مواد، دستمزد و سربار تولید
  • امکان تهیه گزارش از تولیدات به طور تعدادی و ریالی
  • گزارش گیری از ضایعات به طور تعدادی و ریالی
  • گزارش گیری از مصرف مواد استاندارد و واقعی
  • تهیه گزارش از انحراف مصرف مواد جهت محصول و مرکز تولیدی

نرم افزار بهام تمام شده

نکات قابل توجه پیش از خرید نرم افزار بهای تمام شده (نرم افزار تولید)

بدون شک این روزها تمامی سازمان ها تلاش می کنند تا با بهره گیری از بهترین شیوه ها و نیز استفاده از  ابزارهایی نظیر نرم افزار بهای تمام شده به مدیریت کارآمد و کاهش قیمت تمام شده خدمات و محصولات خود کمک کنند و به موفقیت بیشتری دست یابند.
چرا که کاهش قیمت تمام شده محصولات باعث می شود این محصولات با قیمت کمتری به مشتری و بازار ارائه شود و در نتیجه مشتری رضایت خاطر بیشتری را تجربه نماید .
و رضایت مشتریان نیز همان طور که می دانید بزرگترین امتیاز برای یک سازمان به حساب آمده و سبب فروش بیشتر و افزایش سرمایه و درآمد خواهد شد.

اما این روزها ممکن است تنوع نرم افزارهای موجود در بازار، انتخاب نرم افزاری مناسب برای تولید (بهای تمام شده) را کمی دشوار کرده باشد.
از این رو ما در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که با نظر گرفتن آن ها در زمان خرید نرم افزار بهای تمام شده، به داشتن انتخابی مناسب تر کمک زیادی خواهد نمود.

 

  1. انتخاب نرم افزار بهای تمام شده یا حسابداری بهای تمام شده؟

به عنوان اولین قدم در راستای خرید نرم افزار تولید (نرم افزار بهای تمام شده) شما بایستی ببینید که برای رفع نیازهای سازمان خود به یک نرم افزار بهای تمام شده احتیاج دارید و یا این که تنها بایستی به محاسبه اطلاعات حسابداری بهای تمام شده سازمان بپردازید؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال به بزرگی یا کوچک سازمان خود توجه نمایید.
در صورتی که یک شرکت کوچک دارید، بدون شک تنها ثبت و محاسبه بهای تمام شده کالا و خدمات جهت تهیه صورت مالی کفایت خواهد نمود.
و فقط نیاز است برای این کار اقدام به تنظیم و ویرایش کدینگ مناسب در سیستم حسابداری خود نمایید.

اما در صورتی که قصد دارید که ثبت، محاسبه و تهیه گزارش از بهای تمام شده یک مرکز تولیدی و صنعتی با حجم فعالیت و تولید بالا بپردازید قطعا برای این کار به یک نرم افزار بهای تمام شده با قابلیت برقراری ارتباط با نرم افزارهای مالی نظیر نرم افزار انبارداری و برنامه ریزی تولید و نیز امکان پشتیانی از اطلاعات اموال و نیز سر شکن شدن هزینه های ثبت شده احتیاج خواهید داشت.

  1. برخورداری از امکان ارزیابی قیمت تمام شده محصول نیمه ساخته

از دیگر نکات قابل توجه در زمان خرید نرم افزار تولید این است که نرم افزار مورد نظر  دارای قابلیت های زیر باشد:

  • قابلیت ارزیابی محصولات به صورت مرحله ای از سفارش کالا تا تولید
  • قابلیت ارزیابی و تهیه گزارش از کالای نیمه ساخته به صورت تفکیک شده مواد مستقیم و غیر مستقیم
  • و محاسبه همراه با گزارش گیری سربار در پایان ماه نیز برخوردار باشد.

یک نرم افزار بهای تمام شده بایستی قابلیت ارزیابی استاندارد و داخلی محصولات ساخته و نیمه ساخته شده با امکان انتقال بهای تمام شده به سیستم انبار را نیز دارا باشد.

قابلیت برقراری ارتباط نرم افزار تولید با نرم افزار حقوق و دستمزد

  1. قابلیت برقراری ارتباط با نرم افزار حقوق و دستمزد

هزینه حقوق و دستمزد نیروی کار پروژه نیز از دیگر مواردی بوده که بایستی در زمان خرید نرم افزار تولید مد نظر قرار داده شود.
دریافت اطلاعات عملکرد کارکنان جهت تولید کالا به غیر از کنترل کارکرد، در تصمیم گیری مدیران نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
در واقع نرم افزار بهای تمام شده در میزان گزارش دستمزد نرم افزار تایم شیت نیز بسیار کاربردی می باشد.

با اطلاع از ساعت صرف شده جهت تولید براساس نوع عملیات، این امکان فراهم شده تا در رابطه با کنترل نیروی کار و نیز مقدار صرف شده برای پروژه اطلاعات مفیدی را در اختیار مدیران قرار داد.
به عبارتی می  توان گفت که با محاسبات و اطلاعات حقوق و دستمزد در محاسبه بهای تمام شده ، هزینه های حقوق و دستمزد را بر روی تولید سرشکن نمود.
در حالت کلی با ایجاد ارتباطی یکپارچه میان نرم افزار تایم شیت و نیز نرم افزار حقوق و دستمزد می توان به خوبی مدیریت و پیش بینی مدت زمان پروژه را در محاسبات و کنترل بهای تمام شده به دست گرفت.

نرم افزار بهام تمام شده

  1. تقسیم بندی هزینه نگهداری و تعمیرات

هزینه های ناشی از تعمیر و نگهداری را می توان یکی از مهم ترین و اصلی ترین موارد تاثیرگذار در سود خالص سازمان دانست.
یک نرم افزار  تولید بایستی این قابلیت را داشته باشد که به کمک مدل انتخابی لازم هزینه های نگهداری و تعمیرات را تحلیل نماید.
چرا که همان طور که گفته شده هزینه های ناشی از تعمیر و نگهداری در قیمت تمام شده بسیار تاثیرگذار است و می توان با پیش بینی و محاسبه هزینه نگهداری و تعمیر کمک زیادی به کاهش قیمت تمام شده نمود.
در کل با در نظر گیری نرم افزار بهای تمام شده به عنوان روش سرشکن کردن هزینه های نت، افزایش سود سهامداران در راستای توانایی جذب سرمایه و نیز کاهش قیمت محصولات به عنوان مزیت رقابتی در بازار را منجر خواهد شد.

  1. یکپارچگی و انسجام اطلاعات تولید

روش نظارت کلان و یکپارچه بر فرآیندهای سازمان بیشتر مورد توجه مدیران قرار می گیرد.
چرا که بدون شک هر مدیریتی مایل است که اطلاعات را به طور کاملا یکپارچه و به دور از دوباره کاری ها و چند باره کاری ها دریافت کند.
و همان طور که می دانید یکی از اولیت های مهم هر مدیری طی فرآیندهای واحد تجاری و در ارتباط با بهای تمام شده امکان محاسبه و پیش بینی هزینه های تولید خواهد بود.
اما برای پاسخگویی به این نیاز لازم است که ابتدا پیش نیازهایی نظیر برخورداری از شبکه ای منسجم از نرم افزارهای شبکه تا استراتژی های شبکه در اختیار باشد.

به طور معمول سازمان ها پس از راه اندازی شبکه متمرکز به نرم افزارهایی کاملا یکپارچه نیاز خواهند داشت.
از این رو ماژول نرم افزار بهای تمام شده بایستی با دیگر نرم افزارهای محاسبات بهای تمام شده قادر به برقراری ارتباط به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد تا مدیران و کاربران به اطلاعات کلیدی با ایجاد بستری مناسب بر روی یک پایگاه داده یکپارچه دسترسی داشته باشند.

در کنار کلیه ماژول های مالی و اداری موجود در یک سازمان، ماژول بهای تمام شده بایستی به گونه ای طراحی شوند که از ورود و ثبت اطلاعات تکراری جلوگیری نماید.
با در نظر گرفتن این نکته پیش از خرید نرم افزار بهای تمام شده (نرم افزار تولید) کمک زیادی به افزایش دقت و حذف کارهای تکراری و پارامترهای تاثیر گذار در حوزه تولید خواهد شد.

  1. قیمت گذاری صورت حساب های بهای تمام شده

همچون هر نرم افزار حسابداری دیگری، معمولا نرم افزار تولید نیز یا به شکل نسخه دائمی عرضه می شود و یا این که ارائه آن به صورت اشتراک ماهانه خواهد بود.
با در اختیار داشتن یک نسخه دائمی، شرکت پس از پرداخت هزینه نهایی بایستی به طور سالانه نیز جهت پشتیبانی، نگهداری و به روز رسانی هزینه ای را پرداخت نماید.

اما در اشتراک ماهانه شرکت ملزم به پرداخت هزینه ماهیانه خواهد بود.
در واقع نحوه قیمت گذاری کاملا به اندازه شرکت و الزامات مورد نیاز شرکت شما بستگی خواهد داشت.
از این رو شرکت های بزرگ تر با توجه به نیازهای حسابداری پیچیده تری که دارند به طور معمول بایستی به نسبت شرکت های کوچک تر هزینه نرم افزاری بیشتری را پرداخت نمایند.
مسئله دیگری که که در این بین بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که معمولا منظور از مجوزهای دائمی، قابلیت میزبانی نرم افزار در کامپیوترها و یا سرورهای خود شرکت می باشد.
این در حالی است که بیشتر نرم افزارهای مبتنی بر اشتراک، برای اجرا شدن به سرورهای ابری احتیاج خواهند داشت. که نرم افزار مبتنی بر اشتراک ماهیانه با نام هایی همچون نرم افزار بهای تولید شده مبتنی بر وب، نرم افزار بهای تمام شده تحت وب و … یاد می شود.
بعضی از کسب و کارها با استفاده از توانایی پردازش ابری به آسانی موفق به گسترش کسب و کار خود شده و برخی دیگر از آن ها نیز با توجه به اطلاعات مالی حساسی که دارند بیشتر خواهان میزبانی بر روی سرورهای خود می باشند.
از این روز در زمان انتخاب نرم افزار بهای تمام شده از یک متخصص امنیت فناوری اطلاعات مشورت بگیرید و ببینید که استفاده از کدام روش برای شرکت شما مناسب تر می باشد.

مشخصه های اصلی یک نرم افزار تولید

  • گزارشات: امکان مصور ساختن داده های حساب های پرداختی؛ در واقع معمولا به همراه ویژگی های کلیدی در قالب داشبورد به نمایش در خواهند آمد.
  • امکان انتقال الکترونیکی پول: نرم افزار بهای تمام شده این امکان را دارد تا به صورت امن پول ها را بین حساب های الکترونیکی بانک انتقال دهد.
  • فاکتورها: جمع آوری، چاپ و ارسال فاکتورها در قالب های گوناگون نظیر PDF,DOCX
  • مدیریت و فروشندگان: امکان مدیریت اطلاعات فروشندگانی که شرکت با آن ها حساب مالی دارد.
  • اتوماسیون: دریافت و گردآوری رسید، انتقال داده و دیگر اطلاعات جهت ذخیره سازی در دفتر کل به صورت اتوماتیک

یک نرم افزار بهای تمام شده چه مزایایی برای یک سازمان به همراه خواهد داشت؟

در زیر به بعضی از مهم ترین مزایایی که یک نرم افزار تولید (بهای تمام شده) برای سازمان ایجاد خواهد کرد اشاره میکنیم:

  • امکان برنامه ریزی مواد
  • قابلیت برنامه ریزی تولید
  • امکان ارزیابی بهای تمام شده واقعی
  • بالا بردن میزان بهره وری طی فرآیند تولید
  • به حداقل رساندن درصد افت مواد در فرمول های ساخت
  • به حداقل رساندن سطح مواد، زمان و کار در فرآیند تولید
  • امکان صدور رسید تولید و حواله مصرف به طور خودکار
  • امکان تهیه و ساخت چندین محصول با فرمول های گوناگون در یک عملیات تولید به طور همزمان
  • بالا بردن میزان توانایی سازمان جهت رقابت با شرکت های رقیب و حفظ امکان رقابت در بلند مدت
  • امکان ساخت اسناد حسابداری به طور خودکار از فرآیند تولید با حساب های موجودی کالا، مواد در جریان ساخت و مواد اولیه

در ادامه کمی در رابطه با بهای تمام شده برخی از دارائی های ثابت صحبت خواهیم کرد. با سانیران همراه باشید!

بهای تمام شده یک قلم دارائی ثابت مشهود

عبارتند از: تمام مخارج مرتبط مستقیم عادی و ضروری که برای رساندن دارائی به وضعیت قابل بهره برداری متحمل می‌شود.

  • بهای تمام شده زمین

 کلیه مخارج لازم برای تحصیل آماده سازی زمین منظور شود. برخی از اجزای مشخص بهای تمام شده زمین عبارتند از:

  1. قیمت خرید
  2. مخارج مربوط به نقل و انتقالات و حق الثبت و تنظیم سند و سایر هزینه‌های مربوط
  3. مخارج مربوط به تسطیح آماده‌سازی زمین
  • بهای تمام شدۀ تأسیسات و محدثات در زمین

عبارتند از داراییهایی است که جهت نگهداری زمین و تسهیل در رفت و آمد و … ایجاد می‌شود.

  • بهای تمام شده ساختمان

عبارتند از تمامی مخارجی که برای انتقال مالکیت ساختمان به خریدار و آماده‌سازی آن برای استفاده مورد نظر انجام می‌شود و عموماً قابل انتقال به بهای تمام شده ساختمان است.
داراییهاییی نظیر قفسه‌بندی، پارتیشن و کتابخانه اگر در ساختمان نصب شده باشد و نقل و انتقال آن باعث خرابی یا نقض ساختمان گردد، جز بنا محسوب می‌شود و مخارج ساخت آن به حساب بهای تمام شدۀ ساختمان منظور می‌گردد.
در صورتی که، داراییهای مزبور در بنا نصب نشده باشد، جز اموال منقول محسوب شده و در حساب اثاثیه یا تجهیزات ثبت می‌گردد.زیرا عمر اینگونه داراییها با ساختمان متفاوت است.
همچنین، تاسیسات منصوب در بنا از قبیل لوله‌کشی داخل ساختمان که جداسازی بهای آن از از بهای ساختمان به آسانی امکان پذیر نمی‌باشد بعنوان بخشی از ساختمان  طبقه‌بندی می‌شود.

  • بهای تمام شده تاسیسات

کلیۀ هزینه‌های خرید اعم از منابع داخلی و خارجی(مشتمل بر هزینه‌های ارزی تا مبداء ورود و نصب و راه‌اندازی و ساخت تاسیسات، به استثنای تاسیسات منصوبی که در بنای ساختمان بکار رفته است) به حساب بهای تمام شده تاسیسات منظور می‌گردد.

  • بهای تمام شده وسایل نقلیه

 کلیۀ هزینه‌های خرید، شماره گذاری، مالیات، عوارض، بیمه اعم از بدنه، شخص ثالث (برای بار اول) و لوازم اضافی که همراه وسلیه نقلیه تحویل می‌شود، جز بهای تمام شدۀ دارایی محسوب می‌شود. هزینه‌های کمیسون، حق دلالی و نظایر آن بخشی از بهای تمام شده محسوب نشده و به حساب هزینۀ دوره منظور می‌گردد.

  • بهای تمام شده ماشین‌آلات و تجهیزات

  کلیه مخارج لازم برای خرید و آماده‌سازی ماشین‌آلات و تجهیزات جهت استفاده مورد نظر،قابل انتقال به بهای تمام شده ماشین‌آلات و تجهیزات است که معمولاً متشکل از:

  1. قیمت خرید پس از کسر کلیۀ تخفیفات تجاری و نقدی
  2. هزینۀ حمل و بیمه بارگیری طول دوره حمل
  3. عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی واردات
  4. مخارجی که برای راه اندازی دارائی تا مرحله بهره برداری انجام می‌شود. از قبیل: محوطه سازی و زیرسازی نصب و حق الزحمه خدمات فنی.
  5. مخارج بازسازی و مرمت که برای قابل استفاده ساختن ماشین‌آلات دست دوم خریداری شده انجام می‌شود.
  6. وجوه غیر قابل استرداد مربوط به سفارش ماشین‌آلات و تجهیزات.
  7. هزینه، سود و کارمزد وامهای اخذ شده در مرحله ساخت و همچنین هزینۀ یوزانس مربوط به خرید خارجی داراییهای سرمایه‌ای.

نکته: مخارج غیر عادی نظیر؛ پرداخت جریمه به علت تأخیر در پرداخت حقوق گمرکی یا تعمیر قطعاتی از ماشین‌آلات که در حمل و نقل خسارت دیده یا مخارج اضافی که بدلیل اشتباه در نصب ماشین‌آلات پرداخت می‌شود، نباید به بهای تمام شده حساب فوق منظور گردد.

  • بهای تمام شده اثاثیه

عبارتند از؛ کلیۀ هزینه های خرید و راه‌اندازی.

  • بهای تمام شده ابزار‌آلات

عبارتند از؛ کلیۀ هزینه های خرید و راه‌اندازی.

نرم افزار نسخه تولید و سفارش ساخت سانیران

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دانلود رایگان

نرم افزار حسابداری

به این مطلب امتیاز دهید
4.9/5 - (111 امتیاز)
این مطلب را به اشتراک بگذارید
فهرست